Într-o competiţie de anduranţă, unul dintre cele mai importante elemente îl constituie pneurile. V-am descris, de la faţa locului, atmosfera magică a cursei de 24 de ore de la Le Mans 2013, acum să vedem şi câteva cifre oferite de către Michelin, cei care au dotat cu anvelope cele mai importante maşini din cursă, doar pentru a vă face o idee despre modul în care elementele tehnice pot influenţa performanţele din motorsport.
Înainte de a trece la cifre, merită menţionat şi faptul că, spre deosebire de Formula 1, acolo unde pneurile trebuie să se distrugă cât mai repede pentru a permite spectacolul, în cursa de 24 de ore de la Le Mans se aplică o regulă inversă: cu cât ţin mai mult, cu atât mai bine pentru spectacol! Ploaia intermitentă a avut grijă ca intrările de boxe să fie dese, iar mecanicii au intervenit de repetate ori pentru a monta pneurile potrivite: slickuri, intermediare, sau de ploaie. Unele dintre aceste schimbări au făcut diferenţa în clasă!
Zâmbete largi pe feţele echipei Audi
În spatele boxelor s-a aflat atelierul Michelin, locul de unde toate echipele dotate cu aceste anvelope îşi primeau non-stop cele necesare – un fel de stup plin de mecanici care preluau, pregăteau şi trimiteau mai departe seturile de pneuri destinate fiecărei echipe în parte, în funcţie de necesităţi. Un furnicar uman, dar cu reguli precise şi cu o responsabilitate foarte mare: în timpul cursei, pneurile sunt supuse unor forţe uriaşe, cauzate atât de acceleraţiile rapide la ieşirea din viraje, de vitezele de peste 200 de km/h pe mari porţiuni din traseu, precum şi de abordarea în forţă a virajelor, de zeci de ori pe fiecare tur de circuit.
Iată cifrele Michelin, pe scurt:
· Până la 5 stinturi parcurse cu acelaşi set de anvelope la clasa LMP1 de către AUDI Sport Team Joest (stinturi de câte 10 sau 11 tururi de pistă fiecare). Maşinile implicate în cursă de TOYOTA Motorsport GmbH au acoperit patru stinturi de câte 12 tururi cu acelaşi set de anvelope;
· 3 stinturi cu aceleaşi anvelope la clasele GTE Pro şi AM (toţi partenerii Michelin). Pentru prima dată în cursa de la Le Mans, maşinile PORSCHE 911 GT3 RSR (991) au parcurs cu succes trei stinturi (stinturi de câte 14 tururi fiecare) pe durata diferitelor etape ale competiţiei;
· 2 strategii diferite pentru anvelopele utilizate de AUDI Sport Team Joest (anvelope cu compuşi „soft”, pentru temperaturi ridicate, utilizate pe timpul zilei, şi anvelope cu compuşi „soft” pentru temperaturi scăzute, utilizate pe timpul nopţii) şi TOYOTA Motorsport GmbH (anvelope cu compuşi „soft”, pentru temperaturi scăzute, utilizate pe toată durata competiţiei);
Schimbul rapid de pneuri este cheia rămânerii pe un loc bun în competiţie
· 4 echipe… Toţi partenerii MICHELIN de la clasa LMP1 au beneficiat de anvelopa MICHELIN „hibrid”: N°1 AUDI R18 e-tron quattro, N°7 TOYOTA TS030-Hybrid, N°12 REBELLION Racing LOLA-TOYOTA şi STRAKKA Racing HPD ARX 03A au concurat cu aceste anvelope în diferite alte ocazii, atunci când pista era umedă;
· MICHELIN înregistrează acum cea de-a 16-a victorie consecutivă în cadrul cursei de la Le Mans din 1998 şi până în prezent, şi îşi atribuie totodată victoria cu numărul 23 de la primul său succes, cel din 1923;
· Ediţia din acest an a reprezentat pentru CORVETTE Racing competiţia cu numărul 100 în care participă cu anvelope MICHELIN;
· Împreună, echipele partenere MICHELIN au totalizat peste 1.500.000 kilometri parcurşi în cursa de la Le Mans, din 1998 şi până în prezent;
· 300 km/oră: viteza pe care şi-a propus să o atingă prototipul NISSAN ZEOD RC care a fost inclus în categoria „Garage 56” în cursa de la Le Mans din 2014. În cadrul acestui proiect, MICHELIN este partenerul pentru anvelope;
· 25 metri: înălţimea noului MICHELIN Ranking Tower care a fost inaugurat în cadrul Zilei testelor la începutul lunii iunie. Acest turn permite spectatorilor să afle cele mai recente poziţii din clasament atât în cadrul pregătirilor, cât şi al competiţiilor propriu-zise.
Piloţii se schimbă, dar anvelopele rămân aceleaşi
Într-adevăr. Acest lucru este posibil, aşa cum s-a dovedit deja la clasa LMGTE Am în cursa de la Le Mans! Nicolas GOUBERT, director tehnic al departamentului motorsport din cadrul MICHELIN, confirmă faptul că nu de fiecare dată când se schimbă piloţii se schimbă şi anvelopele: „Parcurgerea a patru sau cinci stinturi este dificilă pentru piloţi atât din punct de vedere fizic, cât şi psihic. Acesta este motivul pentru care timpul maxim pe care un pilot îl poate petrece în cursă nu trebuie să depăşească patru ore. Pentru MICHELIN, siguranţa piloţilor reprezintă o prioritate, aşa că trebuie să putem oferi anvelope care să acopere cinci stinturi, echivalentul perioadei maxime permise de condus.”
Visul oricărui mecanic – un atelier curat ca o farmacie, rapid ca un fast-food. De roţi.
„Pentru a duce tehnologia şi mai departe, am putea – în viitor – să dezvoltăm anvelope la fel de competitive ca şi cele din prezent, dar care să fie chiar şi mai longevive. Astfel, echipele vor putea schimba piloţii, fără a fi necesar să schimbe şi anvelopele.”
„Aceasta ar reprezenta un pas înainte în domeniul sporturilor cu motor, dar şi o ilustrare a conceptului MICHELIN Total Performance, care constă în optimizarea simultană a tuturor factorilor care contribuie la performanţele anvelopelor, inclusiv a celor care par ireconciliabili. Aceasta înseamnă să concentrăm şi mai multe calităţi în acelaşi produs.”
Spectacolul şi tehnologia, o combinaţie posibilă
La clasa LMP1, AUDI Sport Team Joest şi TOYOTA Motorsport GmbH s-au angajat într-o luptă captivantă pe pista de curse, care a inclus şi câteva depăşiri spectaculoase. Strategia aplicată anvelopelor a reprezentat unul dintre factorii importanţi ai acestei lupte. AUDI Sport Team Joest N°2 R18 e-tron quattro, prin trio-ul DUVAL – KRISTENSEN – McNISH, a terminat pe prima treaptă a podiumului, în faţa N°8 TOYOTA TS030-Hybrid şi a trio-ului BUEMI – DAVIDSON – SARRAZIN.
Francezii nu vor ataca terenul Pirelli din Formula 1, preferând să profite de pe urma tehnologiilor dezvoltate la Le Mans
Clasa LMGTE Pro a fost câştigată de PORSCHE AG Team Manthey care a ocupat primele două locuri cu noua versiune 911 GT3 RSR (tip 991). O realizare remarcabilă pentru echipa germană care, pe durata întregii curse de 24 de ore de la Le Mans, a dus o luptă strânsă cu remarcabila echipă ASTON MARTIN Racing.
„Ediţia din acest an a cursei de 24 de ore de la Le Mans a demonstrat cât se poate de clar modul în care cursele de anduranţă pot combina tehnologia de ultimă oră cu spectacolul de înaltă clasă. Ediţia cu numărul 90 a fost o ediţie aniversară remarcabilă a acestei competiţii auto franceze, reprezentând totodată o fundaţie solidă pentru activitatea din 2014, care se va concentra şi mai mult pe promovarea mobilităţii,” a concluzionat Pascal COUASNON.
Urmează un an şi mai interesant, căci Porsche şi-a anunţat revenirea „în casa” lor de la Le Mans în 2014, alături de Alpine, care va învăţa fără îndoială din cele întâmplate anul acesta!